Sunday, November 22, 2009

HUTANG! HUTANG! HUTANG!


Gegehnya ak hari ini, asyik blogging je, tapi xpa, kalu ada masa apasalahnyakan? setelah berkerja keras sepanjang tahun, dan akhirnya cuti .......waaaaaaaaa..........lega sgt.......utk entry kali ini, ayuhlah kita bermuhasabah diri akan perkara yg kadangkala kita lupa, tapi ianya memerlukan penjelasan yg konkrit agar ianya tidak dimanipulasikan (wow!hebatkankan bahasa itu?) Mungkin situasi ini pernah, selalu, akan membelenggu perjalanan aktiviti harian korang smua kan? duit???siapa x nak??although money is not everything, but everything needs money!

Hukum berhutang? ada sapa kisah? iskk, hukum dasarnya adalah harus ye, dan wajib sekiranya bagi memenuhi tuntutan asas. HARAM! d ulang sekali lagi HARAM sekiranya ia digunapakai utk perbuatan yg dilarang Allah spt beli dadih, oppps! dadih d benarkan, dadah, berjudi dll.

Adab PEMBERI hutang!
  • digalakkan mbuat surat p'janjian (jika jumlah besar, RM 200 dan keatas besar ke?)
  • memberi tempoh bg melangsaikan
  • jika bkemampuan dan ingin m'bantu, halalkan je sebahagian hutang tu..
  • memberi hutang berdasarkan KEMAMPUAN
  • elakkan beri hutang jika dketahui si peminjam gunakan utk perkara HARAM (shopping ok tak?)
  • berterus terang mengenai keperluan DIRI SENDIRI (ini yg ak slalu jelas dan perjelas kpd mereka2)
  • memberitahu dgn lembut (ahakz) bkn m'ugut
  • berdoa agar si peminjam murah rezeki dan dlembutkan hati spy BAYAR hutang
  • TAK CERITA pada org lain demi menjaga maruah
  • ikhlas utk m'bantu meringankan beban
ADAB m'bayar hutang (jgn nak berlagak ye!)
  • bayar hutang SESEGERA mungkin
  • jgn nak masam muka @ menjadikan si pemberi hutang sbg MUSUH jika dia mengINGATkan mengenai hutangnya
  • habiskan pembayaran m'ikut waktu yg dtetapkan
  • jika x mampu byr sekaligus byr ansur (jgn mengada2 nk bertangguh2!)
  • semasa byr hutang jgn lupa ckp "maaf krn menyusahkan" @ "terima kasih krn menolong" (ada paham!)
  • byr dgn muka yg manis (kalu muka x manis, buat2 manis)
  • tiada niat berTANGGUH!
  • jika bermasalah, terus terang, minta penangguhan (inilah yg ak slalu alami)
  • jika pemberi tiada bg pd warisnya
"jika pemberi hutang bersetuju menangguhkan pembayaran BERMAKNA dia telah m'beri hutang DUA kali"

Nota Kaki:
*thanks to Halim for his mag

*actually i swicth on my lap for other reason, i don't know y i'm here : 0

2 comments:

halim said...

owh ade ek info ni kat mag tu..huhu..x baca lagi..ngah tgu org tu baca dulu....lalalallalala..hehehe

Frazi A said...

ada..erk..erk..