Wednesday, March 17, 2010

PepsiCo.Inc tarik balik minuman manis dari sekolah


Tajuk entry ni je semestinya membuatkan penggemar minuman manis dlm keadaan muram durjana..hee..cess! Bagi menyokong program di Amerika Syarikat (AS) untuk mengurangkan kanak-kanak bermasalah obesiti, PepsiCo. Inc. merancang mengalihkan minuman manis keluarannya dari sekolah seluruh dunia.

Pepsi.Co yang juga pembuat minuman ringan kedua terbesar dunia dan Coca-Cola Co., iaitu pengeluar terbesar minuman itu, mengikut garis panduan untuk berhenti menjual minuman manis di sekolah AS pada 2006. Malaysia? (ceees!!)Syarikat tersebut semalam berkata, ia akan mengalihkan minuman berkalori tinggi dan manis dari sekolah-sekolah di 200 buah negara pada 2012, yang mana menjadikannya sebagai pengeluar minuman ringan pertama dilihat mengambil langkah berkenaan.

Persekutuan Jantung Dunia telah mengadakan perbincangan dengan pembuat minuman ringan bagi meminta mereka mengalihkan minuman manis dari sekolah pada tahun sebelumnya bertujuan bagi mengurangkan obesiti di kalangan kanak-kanak yang mana ia boleh meningkatkan kepada masalah kencing manis, jantung dan beberapa penyakit kanak-kanak.

5 comments:

pak long said...

salam...
bagus jugak langkah tu...

Anak Perak said...

nasib baik aku lyn teh ais kedai mamak jer.

aurikelsan said...

xsuka coke & minuman2 bergas..

frazi said...

paklong: mmg sgt bagus thp dewa..
emi: betui!ak pon layan teh ais je, xpon kopi o ais pn sodap...
surya: tipu..tipu..itu adalah penyataan palsu..

tiatyot said...

aku penggemar coke, and aku memang mengakui pepsi aku letak number 2,

aku tak taw kenapa..
tu minuman wajib aku..

aku taw tak elok tapi aku minum gak.
saja cari pasal kut..

tapi aku try jadi vegetarian kecuali telur and seafood..

so aku agak everything will going to be ok..