Sunday, March 14, 2010

Halimah jongang bikin panas!

Maaf entry ini bukan mau bikin panas! cuaca sekarang mmg pn panas! drama siri yang ditayangkan di Astro sepanas lagu temanya! Untuk maklumat lanjut, baca sampai habis artikel ini

2 comments:

muhammad safarin said...

ape jadah tajuk halimah jongang...

takda nama lebih baik ke

cube dengor apa kata ustaz ni :

:Jawapan ini mengingatkan saya kepada guru saya Syeikh Abu Ahmad Al Iraqi, warga Iraq yang menjadi pengerusi Rabitah Alami Islami suatu ketika dahulu. Beliau mengajar saya Bahasa Arab. Salah satu teks yang terdapat di dalam buku yang diajar ialah teks cerita lawak (fukkahah) bertajuk Abul Qasim At Tanburi. Tajuk ini mengisahkan seorang yang malang dan pandir bernama Abul Qasim. Nasibnya sentiasa malang disebabkan memiliki sepasang kasut yang besar. Kasut itu sangat menyusahkannya, mencederakan orang, merosakkan harta benda orang dan dengan sebab kasut itu juga Abul Qasim dipenjarakan. Kiranya, Abul Qasim ini lebih kurang Pak Pandir di alam Melayu.

Ketika mengajar teks berkenaan, guru saya Syeikh Abu Ahmad berkata, “Amat tidak wajar nama ini digunakan untuk mengisahkan seorang yang pandir dan malang. Nama ini adalah nama gelaran bagi Rasulullah SAW.”

lanjut leh gi

http://ibnu-ismail.blogspot.com/2010/03/filem-kita-makin-kurang-ajar.html

frazi said...

tq kpd ustaz parin d atas sgala ulasannya itu,..